Candlelight Concert
  • 24 Oct
  • Borgholms Slott
  • Fr. 200

Candlelight Concert

En intim kammarmusikkonsert i Borgholms Slott

Genom detta varierade program fortsätter Camerata Nordica sitt uppdrag att lysa upp kammarmusikens rika repertoar – från välkända mästerverk till sällan hörda pärlor – i format som främjar den nära kontakten mellan musiker och publik. Under det mjuka skenet av levande ljus får varje verk tala med klarhet, närhet och tidlös skönhet.

Konserten inleds med Frédéric Chopins Ballad nr 4 i f-moll, Op. 52, komponerad år 1842. Detta verk betraktas ofta som Chopins mest komplexa och djuplodande ballad, och utmärker sig genom sitt berättande uttryck, sin harmoniska uppfinningsrikedom och sin tekniska briljans.

Därefter följer Frank Bridges Berceuse för altfiol och piano. Komponerad i början av 1900-talet är denna korta, lyriska sats en vaggvisa som med lågmäld elegans lyfter fram altfiolens sjungande klang.

Fransk senromantik representeras av Mel Bonis, som ges en central plats i kvällens program. Hennes Sérénade för violin och piano, Op. 46, utmärks av elegans, melodisk flöde och emotionell finess. Bonis bidrar också med pianotrion Soir-Matin, Op. 76 – två kontrasterande satser: Soir (Kväll), en stillsam och eftertänksam sats med rik harmonik, och Matin (Morgon), som i ljusare tonfall fångar morgonens fräschör och rörelse

Samuel Barbers Sure on this shining night, ursprungligen den tredje sången i hans Four Songs, Op. 13, presenteras i ett arrangemang för cello och piano. I denna tolkning bibehålls sångens innerliga och lyriska karaktär, där cellon med mjuk ton artikulerar den vokala melodilinjen.

Wolfgang Amadeus Mozarts Rondeau ur Duo för violin och altfiol i G-dur är ett utmärkt exempel på den klassiska epokens balans, klarhet och esprit. Komponerad 1783 under Mozarts vistelse i Salzburg demonstrerar denna duo den mästerliga dialog han kunde skapa mellan två stråkinstrument.

Richard Strauss Variations on a Bavarian Folksong (”Dirndl is haub auf mi”) är ett sällan framfört verk för stråktrio, där tonsättaren i ung ålder behandlar ett bayerskt folkmotiv i en rad fantasifulla variationer. Verket speglar både Strauss tidiga tonspråk och hans humoristiska och lekfulla inställning till det folkliga materialet.

Efter paus avrundas aftonen med ett av kammarmusikens verkliga hörnstenar: Gabriel Faurés Pianokvartett nr 1 i c-moll, Op. 15. Skriven mellan 1876 och 1879, förenar kvartetten passionerad intensitet med melodisk elegans och harmonisk förfining. Verket har blivit ett av Faurés mest älskade och spelade bidrag till kammarmusiken, och representerar en fulländad syntes av romantisk uttrycksfullhet och formmässig balans.



Program
Frédéric Chopin Ballade No. 4 in F minor, Op. 52 (for solo piano)
Frank Bridge Pieces for viola and piano: No. 3. Berceuse
Mel Bonis Sérénade for violin and piano, Op. 46
Samuel Barber from 4 songs, Op. 13 No. 3: Sure on this shining night, (arr for cello and piano)
Mel Bonis Soir-Matin, Op. 76: Soir. Andante cantabile, Matin. Andantino (for piano trio)
Wolfgang Amadeus Mozart Rondeau from Duo for violin and viola in G major, KV 423
Richard Strauss Variations on a Bavarian Folksong: Dirndl is haub auf mi (for string trio)
paus
Gabriel Fauré Piano Quartet No. 1 in C minor, Op. 15

Alla datum

Date & time (<% occasionResult.length %>)

24 Oktober 19:00 - 21:00