Utbildning 2019

Under våren 2019 erbjuder Ölands Turismorganisation tillsammans med Region Kalmar Län en utbildning för Ölands näring i Google Analytics och Google My Business för att maximera och effektivisera synligheten på nätet. 

Utbildningen hålls av Mathias Billmark från IT-plattform Småland & Öland. Mathias arbetar på regional nivå  med digitalisering, IT-system och delvis marknadsföringsfrågor inom besöksnäringen (bl.a. varumärket Småland och Öland). IT-plattform Småland & Öland tillhandahåller sedan 2014 en gemensam IT-plattform för besöksnäringen och innefattar idag 20st kommuner, Kalmar och Kronobergs län. Under 2019 påbörjas ett långsiktigt arbete med att öka den digitala förmågan hos besöksnäringsföretag, där IT-plattform Småland & Öland planerar ett flertal insatser inom digitalisering och marknadsföring de kommande åren.

Google it!

Google is your best friend! - 90 % av all söktrafik på internet startar idag på Google, vilket betyder att Google är en överlägsen sökmotor. Googles existens har till och med blivit så reflexmässig att verbet ”att googla” har blivit synonymt med att söka. Behöver vi nämna att Google Sök är den mest besökta webbplatsen av alla på hela internet?

Google My Business

Att hantera sina företagsuppgifter i Google My Business skapar grundförutsättningen för sökbarhet och att rätt information syns hos besökaren som söker information på nätet. Google My Business är ett lättanvänt och kostnadsfritt verktyg som kan användas av företag och organisationer som vill hantera sin onlinenärvaro på Google, bland annat på Google Sök och Google Maps. Genom att verifiera och redigera dina verksamhetsuppgifter kan du hjälpa kunderna att hitta dig och berätta om ditt företag på samma gång. Du kan även läsa och svara på recensioner från dina kunder och lägga upp bilder på dina produkter. Med enkla medel och minimalt med tid kan ni ta kontroll över företagets grundläggande uppgifter så som webbadress, kontaktuppgifter och aktuella öppettider för säsongen. 

Google Analytics

Med Google Analytics kan allt mätas. Ja, nästan i alla fall. Google Analytics är ett statistikverktyg som Google tillhandahåller kostnadsfritt för alla internetanvändare med en hemsida, en blogg eller liknande och har ett intresse av att veta mer om trafiken på sin sida. Google Analytics känns i det närmsta oändligt när det kommer till information och spårbarhet. Kort sagt kan man säga att Google Analytics ger användarna en unik möjlighet att mäta sin trafik, se resultat av kampanjer och justera sin sida utefter besökarens intressen och behov. Men vi gör det enkelt för er. Under utbildningen får ni ta del av grunderna i det Google Analytics erbjuder, dessutom hjälper vi er att komma igång och ger er information kring vad ni ska börja mäta, vilka mål ni kan sätta upp osv. för att maximera er synlighet på nätet.

Utbildningstillfällen - Datum tid och plats - OBS max 25 platser per tillfälle!

Onsdag 3 april - Kl. 08:00 - 11:00 -  Restaurang Kalk, Löttorp

Tisdag 9 april - kl. 08:00 - 11:00 - Borgholms Stadshus

Tisdag 9 april - kl. 13:00 - 16:00 - Borgholms Stadshus

Torsdag 11 april - kl. 13:00 - 16:00 - Ölands Turistbyrå, Färjestaden

Torsdag 11 april - kl. 17:00 - 20:00 - Söderbönor, Mörbylånga

Anmälan

Pris: 295 kr + moms per person och utbildningstillfälle. Kaffe och smörgås ingår. Meddela ev allergier i samband med din anmälan.  

Anmälan görs via formuläret nedan senast den 24 mars.

Vid eventuella frågor angående utbildningen, vänligen ring Stefan Ahlgren på 0485 - 88 803 eller maila till [email protected] 

 

Välkommen med din anmälan!