6. Ölands turistbyrå /brofästet - Färjestaden – Mörbylånga

Avstånd: ca 19 km

Ölandsleden går från Ölands turistbyrå (brofästet) via cykelbanan motFärjestaden. I rondellen strax innan köpcentret, sväng vänster och fortsätt rakt fram till Konsum, sväng här höger mot hamnen. Sväng in vid vid hotell Skansen och följ den lilla vägen som slingrar sig fram mellan husen. Snart skymtar Kalmar Sund och Talluddens bad och camping. Vid vägen, mittemot minigolfbanan, sväng söderut på cykelbanan.

Avstickare: vill man ta sig ner till hamnen och kanske ta sig ett bad vid hamnpirens fina brygga, eller kanske fika eller äta något, sväng då inte vid hotell Skansen utan fortsätt rakt fram. Det går sedan att strax söder om hamnen åter komma in på Ölandsleden igen.

I Färjestaden finns ett stort utbud av varierande service samt bad, camping, stugor, hotell m.m.

Strax efter avfarten mot Runsbäck fortsätter den asfalterade, bilfria cykelleden söderut vid sidan av väg 943.

Vid avfarten mot Runsbäck finns en alternativ väg till Mörbylånga (gamla Ölandsleden), som till viss del följer en gammal järnvägsbank och som passerar genom bl.a. Vickleby som av många ses som Ölands vackraste bygata och vid denna ligger Capellagården, en skola för hantverk, grundad av Carl Malmsten.Leden är ej längre skyltad.

Efter några km på cykelbanan kommer du till en skylt som önskar dig välkommen till Södra Ölands världsarvläs mera>> och strax härefter leder en 600 meter lång väg ner till en av Sveriges märkligaste runstenar,

AvstickareKarlevistenen, en runsten från slutet av 900-talet. Informationstavlor om värlsdarvet samt toalett finns.

Efter ytterligare några km passerar leden i kanten av Vicklebyskogennaturreservat. Här kan man med fördel göra ett stopp, för att ströva en stund i den vackra
lövskogen med en på våren, fantastisk blomsterprakt.
Informationstavla och toalett finns.
Strax innan vägen svänger av mot Haga Park går leden vid sidan av ett vikingatida gravfält som under tidig vår, är täckt av blommande backsippor.

Avstickare: om du avser att besöka Bejershamns naturreservat med fågeltorn eller Haga parks camping och badplats, eller något av de två vandrarhemmen, så fortsätter du vägen västerut ner mot Kalmar Sund. För att komma till Bejershamn sväng norrut, på den lilla grusvägen, vid vindsurfingens parkering. Det går att cykla i en slinga, förbi bad och campingen och återkomma till cykelleden i Stora Frö.

Snart kommer du in i den pittoreska byn Stora Frö, där det bl.a. finns en kryddträdgård med försäljning. Det går också att komma ner till vandrarhemmen och badet härifrån byn.
Den fina asfalterade vägen slingrar vidare genom ett skogsområde och snart skymtar Kalmar Sund.

Vid väg mot Kleva by går en av Ölandsledens "tvärgående" sträckningar, upp på landborgen och vidare över Stora alvaret till östra sidan ön.
6:11 Resmo-Stenåsa (se nedan).

Avstickare: strax efter vägkorsningen går en väg ner till Kleva badplats(upptäckarvägar A).

Leden fortsätter i ytterligare 3 km in till Mörbylånga samhälle. Följ cykelbanan som går mellan villorna, genom en tunnel och strax därefter svänger leden till höger förbi lekskolan och strax befinner du dig i vägkorsningen vid kommunhuset.

Avstickare: ett besök i köpingen rekommenderas, följ skylten mot centrum.
Här är sista möjligheten att proviantera före Södra Möckleby (matställen samt logi finns att tillgå i Kastlösa).

Mörbylånga är södra Ölands centralort och har flera vackra byggnader från 1800-talet, pittoreska små fiskarstugor, torgpump m.m. Här finns apotek, bibliotek, livsmedelsbutiker, restauranger, badplatser samt logi av olika slag.

Upptäckarvägar
A Kleva badplats.
Strax efter vägkorsningen mot Kleva by, är det skyltat mot stranden och badplatsen. Alldeles norr om badplatsen finns en vacker strandremsa med sandklinter, en härlig plats att slå upp sitt tält och njuta av solnedgången över sundet, följ Mörbylångaleden (vandringsled) som passerar här. Toalett finns.

6:11 Kleva Strandväg - Resmo – Stenåsa

Avstånd: ca 11 km

Vid vägkorsningen, kör mot Kleva, passera byn och korsa huvudleden mellanMörbylånga-Färjestaden. Leden går mellan åkrar i den bördiga Mörbylångadalenoch segar sig uppför backen mot byn Gynge och slutligen till Resmo uppe på landborgen vid väg 136, kör rakt över denna, men se upp för trafiken! I vägkorsningen ligger ett krukmakeri.
Snart öppnar sig alvarvidderna och förhoppningsvis har du vinden i ryggen. Utmed den, i stort sett raka vägen som går tvärs över ön, finns stättor och informationstavlor för den som vill göra upptäcktsfärder på Stora Alvaret. Här passerar en vandringsled som går från Karlevi till Penåsa gamla järnvägsbank.

Möckelmossen är en alvarsjö med ett rikt fågelliv men här finns också mycket att studera och njuta av för den mer botaniskt intresserade, bl.a. växer det, på den östra sidan rikligt med sandlilja under högsommaren då mossen i det närmaste kan vara uttorkad. Toalett finns.
Längre österut, sista sträckan innan väg 945 korsas, så övergår Stora Alvaret i ett skogsparti och åkermark.